donderdag 6 september 2012

hempleaf binding

Boek nummer 39 is er een in de zogenaamde hempleaf-binding.  Het nadeel van de meeste Japanse bindingen is dat het boek niet mooi open kan liggen. Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen; zoals bijv. de (harde) kaft in 2 delen te maken. Dat is wat ik bij dit boekje ook deed:



De bindingen op zich vind ik mooi en ook leuk om te maken, maar uit praktisch oogpunt geef ik toch de voorkeur aan andere bindingen!
Overigens komt deze hemplaef binding niet uit Alisa's boek. Daar staat een gemakkelijker te maken  binding in.

4 opmerkingen:

  1. Mooi hoor. Het papier van de kaft ziet er ook heel erg mooi uit met lekker veel structuur, of lijkt dat maar zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit ook de mooiste Japanse binding.
    De kaft in 2 delen is een oplossing, maar de bladen blijven tegenstribbelen hé!
    Toch vind ik de Japanse bindingen mooi en decoratief. Is te doen met wat dunner papier. Voor een dagboek ofzo...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het naaien van een Japanse binding is vooral leuk.
    Het boek in zijn totaal is mooi uitgevoerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi boekje. Maar idd...om in te werken, is 't niet zo fijn. Maar wát een mooie collectie boeken!

    BeantwoordenVerwijderen